Osteopathie; Onze visie

Wij zorgen er binnen onze praktijk voor dat osteopathie mee kan in het huidige medische en paramedische klimaat. Middels echografisch onderzoek van het bewegingsapparaat, nauwe samenwerking met fysiotherapeuten, diëtisten, voedingsconsulentes en sportdeskundigenzorgen zorgen wij voor de beste kennis en aandacht voor uw klachten. Wij stemmen onze behandelstrategieën voortdurend af op de nieuwste inzichten vanuit het werkveld; deelname in het register Nederlandse Osteopathie Federatie, post-academische studies, verplichte nascholingen dragen daar aan bij.

Wij zoeken naar de oorzaak van uw klachten en begeleiden u in uw terugkeer naar herstel.

Wat is Osteopathie

De osteopathie is al jaren een toegepaste diagnostiek en behandelvorm. Osteopathie is een manuele onderzoeks- en behandelmethode van en naar letterlijk alle structuren van het lichaam: het bewegingsapparaat*, alle organen, de hersenen, zenuwen en bloed- en lymfevaten. De osteopathie onderzoekt de bewegingsmogelijkheid van deze systemen onderling en zoekt daarin naar relaties met uw klacht.

*Met bewegingsapparaat wordt niet alleen bedoeld het voortbewegen van de mens, maar ook beweging van alle cellen, weefsels, spieren en botten ten opzichte van elkaar. Ook geldt dit voor de inwendige organen (peristaltiek, ademhaling, orgaanbewegingen onder invloed van ademhaling) en voor de lichaamsvloeistoffen (bloed, lymfe, hersenvocht). De osteopathie maakt gebruik van uitgebreide kennis van anatomie, fysiologie en pathologie.

De volgende 3 wetten vormen de basis van de osteopathie:

• vorm en functie zijn direct van elkaar afhankelijk en dienen optimaal in balans gebracht te worden
  • de wet van de doorbloeding: de doorbloeding van weefsels dient maximaal te zijn. Elke verstoring daarin dient te worden opgelost
  • het lichaam is absoluut zelfregulerend en daarmee herstellend indien er geen beperkingen zijn onder 1 en 2.

Met wat voor klachten kunt u bij de osteopaat terecht?

• Rug en nek klachten;
  • Gewrichtsklachten;
  • Spierpijn en verzuring;
  • Buikpijn;
  • Darmklachten;
  • Verteringsklachten;
  • tintelingen in de armen en benen;
  • Hoofdpijn;
  • Recidiverende ontstekingen;