Wat is ESWT, Extracorporeal ShockWave Therapie

Deze manier van pijn- en klachtenbestrijding vindt zijn oorsprong in 1980 toen urologen voor het eerst nierstenen vergruisden door middel van schokgolven.

ESWT is een behandelmethode, speciaal bedoeld voor behandeling van chronische spier- en peesaandoeningen. Sinds 1990 is bekend dat deze sterke kort durende geluidsgolven ook een helende werking hebben op chronische spier- en peesaandoeningen; Er wordt, via de genoemde energieoverdracht (golven), microtraumata veroorzaakt in bijvoorbeeld de behandelde pees of slijmbeurs. Dit geeft aanleiding tot een weefselreactie die vervolgens een helend proces in gang zet. Shockwave is soms zelfs een realistisch alternatief voor chirurgie.

Hoe gaan we te werk

De behandeling gebeurt door een handstuk op de huid te plaatsen, waaruit een Schokbundel wordt opgewekt. Het is een snelle en eenvoudige toepassing.

Door middel van ESWT kunt u snel van klachten van het bewegingsapparaat worden verlost; zonder injecties of een operatie. Meestal zijn drie tot zeven behandelingen voldoende.

ESWT heeft geen blijvende bijwerkingen.

Voor wie is deze methode geschikt?

Iedereen die al enige tijd pijn of bewegingsklachten heeft en geen baat heeft gehad bij rust, medicatie of fysiotherapie komt in aanmerking voor ESWT behandeling. Onderstaande indicatielijst geeft u een beeld van de klachten waarbij schockwave een oplossing zou kunnen zijn.

Het blijkt dat gemiddeld 80% van de patiënten die met ESWT behandeld werd, al na slechts enkele behandelingen duidelijk minder, of zelfs helemaal geen pijn of beperkingen meer heeft.

Indicaties

Verkalkingen in het algemeen (in spieren, gewrichten etc.)

◾Schouderklachten (o.a. met verkalkingen)

◾Slijmbeursontstekingen (schouder, heup)

◾Tenniselleboog (epicondylitis lateralis)

◾Golferselleboog (epicondylitis medialis)

◾Knieblessures (jumpersknee of runnersknee)

◾Liesblessures (tendinitis van de adductor van de lies)

◾Heupklachten (Bursitis throchanterica)

◾Scheenbeenklachten (shinsplints)

◾Achillespeesblessures (achillodynia)

◾Hielspoor / fasciïtis plantaris

◾Voetproblemen (Morton’s Neuroom)

◾Langzaam of niet-helende fracturen (pseudarthrosen)

◾Afgestorven bot (Avasculaire Necrosis)

◾Stressfracturen

◾Pijnpunt-behandeling (o.a. Trigger Point Therapie)

◾Bindweefselpijn en –degeneratie

◾Spierpijn en spierletsels

◾Kapselproblemen

De vergoeding

ESWT is onderdeel van een consult fysiotherapie. Er zullen dus geen extra kosten in rekening gebracht worden.

Meer informatie?

Klik hier voor meer informatie over de shockwave.